digitalni-detox

Digitalni detox

Zbog različitih “narušitelja pažljivosti” o kojima ću govoriti u nastavku, nas se život posve promijenio posebno u nekoliko posljednjih godina. Što je nekada bilo privatno – osobno i stvar nama bliskih, postalo je javno kroz različite kanale društvenih mreža. Ali, u ovom članku neću govoriti o privatnosti na društvenim mrežama, već o tome kako što učinkovitije izvesti digitalni detox i posljedično pridobiti više vremena, poboljšati stvaralaštvo i povećati energiju.

Kako znaš da si digitalni ovisnik i da ti je potreban “digitalni detox”?

Navodim 10 najčešćih razloga:

  1. Odmah kada zazvoni, zabruji i ili zavibrira tvoj telefon, želiš ga odmah pogledati.
  2. Postaneš nervozan ako ne pogledaš telefon kada primiš poruku.
  3. Osjetiš simptom uskraćivanja ako ne možeš na internet ili društvene mreže.
  4. Osjećaš se uznemireno kada provjeravaš društvene mreže.
  5. Kasniš na sastanke i ostale susrete u stvarnom životu.
  6. Uzimaš svoj telefon ili tablicu čak u kupatilo i na zahod.
  7. Žrtvuješ spavanje i manje spavaš da bi bio više vremena na internetu.
  8. Ne baviš se više sa stvarima koje si prije rado radio.
  9. Tvoje socijalne spretnosti su se smanjile i u društvu sa drugima nije ti više prijatno.
  10. Tvoji višekratni pokušaji da bi smanjio uporabu tehnologije, redovito propadaju.

Kao što sam rekao, naša usredotočenost sve više pada – tako su pokazala znanstvena istraživanja. Još 2000. godine naša usredotočenost bila je 12 sekundi, sada – dobrih 20 godina kasnije – iznosi samo 8 sekundi.

Ovo posljednje sam ustanovio i sam kada sam prije nekoliko dana čitao knjigu jer sam imao poteškoće s koncentracijom i usredotočenošću. Teško sam se koncentrirao da bi čitao bar 30 minuta, bez da bi pogledao na mobilni telefon, socijalne mreže ili e-poštu. Znao sam da imam problem i da ga je potrebno riješiti.

Uz to sam se prisjetio mojih studentskih godina kada sam, bez obzira na suhoparnost literature, bio usredotočen bar 45 – 60 minuta i sabrano učio određeno gradivo. U ona vremena nije bilo „pushup“ narušitelja kao dandanas, a internet je tek bio u povojima.

Što je to “push-up” ili “potisna poruka”?

To su različite obavijesti na tablici, računalu ili mobilnom telefonu. Pojavljuju se kada primiš određenu poruku, komentar ili e-poštu. Ako nije usredotočenosti, tada nije ni stvaralaštva i radne učinkovitosti. Neprestane poruke smanjuju naše stvaralaštvo, ali ne radi se samo o tome. Time kada smo stalno pod utjecajem tih poruka, naše je tijelo takoreći “ovisno” od dopamina i serotonina koji se pojavljuju uvijek kada dobijemo neku poruku.

Priznali mi ili ne – “naučeni” smo da se u trenutku odazovemo i ostavimo posao kojeg trenutno radimo. Zato, umjesto oko 15 minuta, trebamo čak 30 minuta ili čak više da završimo određeni zadatak. Uz svaki “narušitelj” naša koncentracija i pozornost padaju. Nismo više u “flowu” (da tako kažem), već naše misle beže svukuda, a istovremeno osjetimo i nekakvo uznemirenje ako se odmah ne odazovemo.

I sa tim potisnim porukama sve smo više bombardirani. Što učiniti? Kako povećati koncentraciju, usredotočenost i posljedično radnu učinkovitost? Kako uzeti u obzir sve savjete koje ću vam navesti u nastavku, prije svega je ovisno od prirode tvog posla.

Da objasnim… ako si zaposlen u poduzeću, gdje imaju podršku korisnicima i korisnici mole za pomoć preko e-pošte, u tom primjeru ne možeš isključiti automatsko provjeravanje e-pošte za pola sata, sat ili čak više. Naime kod podrške korisnicima prije svega važna je brzina da se odazoveš u neko dogledno vrijeme jer je ponekad neka e-poštanska poruka urgentna i potrebno je hitno srediti stvari.

Ako radiš na nekom drugom području gdje je potrebna usredotočenost i potreban ti je mir da možeš biti stvaralački, u tom slučaju stvar je potpuno drukčija. Automatsko provjeravanje e-pošte možeš imati na 30, 60 ili 90 minuta. Jednostavno, kako ti odgovara. Druga mogućnost je da u to vrijeme dok ti je potreban mir, jednostavno zatvoriš program za e-poštu.

Kakve pristupe sam kod “digitalnog detoxa” upotrijebio sam?

1. pristup

Na mom mobilnom telefonu isključio sam sva “potisna” obavještenja i tako su ostale uključene samo SMS poruke. Ako mi netko mora javiti nešto jako važno, javit će mi to preko SMS-ja. Na mom telefonu su, kao što sam rekao, potisne poruke uključene za e-poštu, Telegram i Signal. Već dugo nisam cijelo vrijeme uključen na mobilni prijenos podataka i to uključujem samo onda kada želim provjeriti e-poštu ili neke druge poruke ili potražiti nešto na internetu.

Ako imaš isključen prijenos podataka i sam ga uključiš kada želiš, time imaš veći fokus i što je jako važno – manje je sijevanje mobilnog telefona. Ako želiš još više smanjiti razne smetnje i sijevanje telefona, možeš upotrijebiti funkciju “avionski način”. Tada je tvoj telefon upotrjebljen samo lokalno, nije povezan s mobilnom baznom postajom i sijevanje je smanjeno na minimum. “Avionski način” posebno preporučujem ako imaš telefon uz sebe noću na noćnom ormariću i upotrebljavaš ga kao budilicu.

2. pristup

Na mom računalu sam isto tako isključio sve potisne poruke i e-pošta se provjeri tada kada ja želim i ne periodično svakih 5 ili 10 minuta. Na ovaj način jednostavno sam si osigurao više mira i veću usredotočenost za trenutni posao. Naravno, na početku se tome teško privikavaš ako si do sada bio naučen da e-poštu provjeravaš svakih 5 ili 10 minuta. S malo volje i uz pomoć EFT metode ili neke druge tehnike lako ćeš se nanovo programirati i tvoja ovisnost od neprestanog provjeravanja e-pošte nestat će ili će se bar jako smanjiti.

3. pristup

Odlučio sam da ču manje provjeravati i društvene mreže i da će za vrijeme rada biti isključene da ne bi primao različite poruke o tome što je tko objavio i tko je sve lajkao moje objave. I na društvenim mrežama je na početku potrebna disciplina i na novo će biti potrebno ožičiti mozak. Naime često provjeravanje objava na društvenim mrežama isto je navika i ovisnost.

4. pristup

Kada sam s nekim u društvu ili u šetnji – ako imam telefon sa sobom – upotrebljavam ga što manje ili ga uopće ne provjeravam ili ga stavim na “avionski način”. S mobilnim telefonom znaju biti veliki problemi – poznajem ljude koji svoje telefone provjeravaju svakih 5 minuta i istovremeno imaju cijelo vrijeme uključen prijenos podataka i neprestano su on-line. Zapažam i zanimljiv trend ili, ako tako kažem, “nove normalnosti” – objava na društvenim mrežama baš svega što radiš, kamogod ideš i s bilo kome ideš. To može biti video ili slika ili (što je sve popularnije) “story”. Drugim riječima ljudi izvode svoj “Trumanov show na društvenim mrežama”.


Način digitalnog detoxa koji sam ja izabrao, poznat je kao “meki način”. Postoji i “tvrdi način” i tada si cijeli dan, cijeli vikend ili cijeli tjedan bez digitalnih pomagala (pametni telefon, tablica, prijenosno računalo). Ovo je u suvremenom svijetu, punom informacija, teže izvesti jer trebaš vrijeme, volju i energiju. Nekako najlakše ide preko vikenda kada se možemo “isklopiti” od službenih obaveza i posvetiti se sebi, obitelji i prijateljima.

Kao kod svega, kod “digitalnog detoxa” potrebna je vježba, vježba i još jednom vježba i ogromno ustrajnosti jer moramo mozak nanovo “ožičiti” i nove navike uvesti u svoj život.

Svakome tko će odlučiti da izvede “digitalni detox”, želim što više volje, hrabrosti i ustrajnosti. Uvjeren sam da će rezultati govoriti sami za sebe prije svega u smislu veće prisutnosti mira, koncentracije i stvaralaštva! 🙂

Podjeli dalje ...

Srodne objave